martes, 23 de diciembre de 2014

L'observació dels éssers vius des de la perspectiva del model d'ésser viu

Com hem observat els nostres peixos des de la perspectiva del model de l'ésser viu.


Mirada conceptual: en que ens fixem i amb quina intenció ho fem?
Aquest blog ha estat pensat per analitzar certs elements d'un determinat tipus d'ésser viu, els peixos. Com heu pogut anar veient ens hem fixat en allò que ens cridava l'atenció, en allò que teniem dubtes, en com es reprodueixen, com mengen, com afecta la vida d'un dels peixos a la de la resta... sempre amb l'intenció d'investigar i resoldre els nostres dubtes per tal d'adquirir millors coneixements sobre el tema com relacionar aquest estudi amb altres éssers vius i alhora aprendre a formular bones preguntes entorn a un tema.

Importància de les idees clau.
Durant aquest treball ens hem anat adonant que és molt important tenir molt clar què és exactament allò que volem saber o les idees que volem desenvolupar i sense les quals no podríem donar sentit a la nostra petita investigació.
Algunes de les nostres idees claus han estat:

- Analitzar com es relacionaven entre ells, quin tipus de relació hi ha entre els peixos, tan de convivència com en la reproducció.
- Observar un peix embarassat per veure el part i posteriorment observar les cries.
- Relacionar alguns aspectes característics dels peixos amb altres éssers vius i poder fer comparatives.
- Resoldre alguns dels dubtes que ens sorgien mentre investigàvem aquests éssers vius.
- Veure si cabria la possibilitat de treballar amb ells en un aula de primària.

Aquestes són algunes de les idees que teniem plantejades, però no totes les hem pogut desenvolupar, com per exemple la de l'embaràs,  ja que no hem tingut la sort de que els hi passes a algun dels nostres peixos. 


Activitats d'aprenentatge
Una activitats d'aprenentatge derivada de l'estudi realitzat dels peixos podria ser una sortida amb els nostres alumnes a l'estany de Banyoles on podríem analitzar les característiques de l'aigua, el tipus de peixos que hi poden viure allà ...

Rol de l'alumnat
Els alumnes tenen un rol semblant al d'un científic, han de seguir el plantejament científic, han d'observar,  plantejar-se una hipòtesi i buscar solucions, si és que en tenen, dels dubtes que els hi sorgeixin. 

L'alumne ha de ser actiu i amb ganes d'aprendre, ha d'estar motivat per descobrir coneixements nous del món en què viu. 

Rol del mestre (gestor de coneixement)
El rol del mestre és el de gestor de coneixement, aquell qui observa el progrés dels alumnes i qui ajuda en el moment oportú sempre proposant preguntes per millorar o re-ubicar l'aprenentatge dels alumnes. També és qui ha de crear la curiositat i motivar-los perquè segueixin preguntant i aprenent. 

Paper de l'observació i l'experimentació 
L'observació i l'experimentació tenen el paper principal a l'hora de construir el coneixement ja que és mitjançant aquest com s'arriba a l'aprenentatge. Gràcies a aquestes dues tècniques podem saber més aspectes dels peixos, podem observar com canvien o que fan i experimentar amb ells per veure com reaccionen a diferents circumstàncies.

Consignes prèvies 
L'alumnat ha de tenir sempre molt clar quin és el seu objectiu i de quina manera vol el mestre que es realitzi, això no vol dir que sigui un camí tancat ni amb un possible fi, ja que en el nostre cas, l'objectiu era molt ampli, conèixer més aspectes sobre els éssers vius i sobre el mètode científic.

Preguntes encaminades a què necessiten per viure:
--> Medi, Condicions de vida externes.
Pel que fa al medi ens vem haver de fer varies preguntes. Des del principi les preguntes es van centrar en aquest apartat, ja que els peixos necessiten un aquari,  no tots els aquaris són iguals, per tant ens sortia el dubte de quin aquari necessitaríem. Preguntes com on viuen? com és aquest lloc? on dormen? ... 

Aquestes preguntes les vam haver de resoldre a l'instant per poder començar amb el nostre projecte d'investigació.


--> Organismes: Morfologia i funcionament
Pel que fa a l'organisme havíem de tenir en compte quin tipus de peix volíem observar. Per escollir aquests peixos vam preguntar-nos com son? que fan? en què es diferencien les femelles i el mascle?  com és per fora?  Què passa per dins? Vam investigar i comparar alguns peixos i vam escollir els que heu vist durant el blog ja que ens van semblar més interessants, els més observables i dels quals podríem investigar més.


Funcions vitals:
--> Reproducció
D'aquest apartat tenim també tota una altra entrada.

Canvi/ transformació

--> Morfologia ( creixement/ augment de pes/ canvis corporals/ ..)
Per investigar sobre la seva morfologia vam decidir fer una taula on aniríem anotant si augmentava o no de pes, quins canvis corporals es produïen i si creixien o no. Vam arribar a la conclusió de fer-ho així després d'una conversa amb moltes preguntes sobre com creixerien? com ho anotarem? què volíem observar exactament? creiem que passarà alguna cosa?..

--> Entorn ( la seva presència modifica l'entorn?)
Pel que fa a investigar l'entorn no li vam donar importància ja que havíem d'observar-los en un lloc on tot el grup pogués accedir. La peixera també limitava el fet d'observar-los en el seu lloc natural.


Aspectes hereditaris ( nous individus semblants als pares)
Aquest és un dels aspectes que volíem tractar i no hem pogut ja que no hem tingut la sort de que cap dels nostres peixos estigués embarassada. Tot i així, vam buscar informació sobre aquest fet, per si de cas passava, i vam descobrir com s'alimentaven els nous individus, quant de temps havien d'estar separats dels altres peixos, quant de temps trigaven a definir el seu color de pell...



No hay comentarios:

Publicar un comentario